Minggu, 07 Juni 2020

Cakap Orang Sabah

Kawan saye kate alamak sengsare dah engkau ni. 31 selebriti wanita malaysia yang berasal dari sabah sumandak sabahan duration.

Tv Orang Sabah Pagi Uinah Apa Kunu Dia Bilang Tu Facebook

Siapa yang pernah jumpa saya dan cakap bahasa sabah dengan saya pasti tahu yang bahasa sabah saya loghat nya masih pekat sama macam waktu saya mula mula bercakap waktu kecil dulu.

Cakap orang sabah. Ok straight forward penggunaan bahasa melayu sabah banyak dipengaruh oleh penggunaan bahasa melayu indonesia serta brunei bahasa kadazandusun bahasa inggeris dan terdapat juga pengaruh cina hakka. Orang kaya baru melodi 2019. Walaupun dah tinggalkan sabah sejak tahun 2007 bahasa sabah tak pernah lekang dar i lidah saya.

Antara tips yang saya ingin beritahu bagaimana ingin mengenali orang sabah. Kalau sia bilang sia bukan cina mesti trus kana tanya lu olang apa moi kadang kadang ada juga yang tanya kalau sia ni orang tagalog. Mangkali sia ada iras kristin hermosa baini p jadi apa sia mau cakap di sini ialah kita urang sabah ni selalu urang luar ndak kanal p.

Dulu sia kerja di kl kalau sia pigi pasar malam la kenen. Saya pun tak pandai bila ada orang share maka saya pun ambil buat pembelajaran kita bersama. Berdasarkan tagline kami be smart your way cakap ingin semua orang dapat menemukan cara untuk menjadi lebih pintar dan mahir dalam bahasa inggris mandarin dan jepang dengan lebih nyaman dan efisien akan lebih mudah bagi mereka untuk fasih berbahasa mandarin inggris dan jepang dari mana saja dan kapan saja dengan bantuan learning management system lms cakap yang sangat ramah pengguna.

Hilang dah cakap sabah mu sampai begegar tembuni mu kat kampung tu. Aril zafrel dan wawa cakap sabah lucu budak nakal. Hal yang paling ketara.

Walaupun dah tinggalkan sabah sejak tahun 2007 bahasa sabah tak pernah lekang dari lidah saya. Dah lama stay sabah smpai pro suda kunuk ckp sabah ni d april 24 2012 at 3 44 pm. Paling selalu kana cakap bahasa cina bila sia beli barang.

Siapa yang pernah jumpa saya dan cakap bahasa sabah dengan saya pasti tahu yang bahasa sabah saya loghat nya masih pekat sama macam waktu saya mula mula bercakap waktu kecil dulu. Di sabah banyak kepelbagaian suku kaum sebanyak 32 kaum utama dan hampir 120 subetnik yg di kenal pasti jadi masih ramai lagi yang tidak tahu suku kaum orang di sabah terutama nya jika anda bekerja atau belajar di semenanjung malaysia. Lagu negeri sabah pun saya masih ingat satu persatu liriknya.

Tapi yg pelik kalu org semenanjung trip2 cakap sabah mmg kelaut la jawabnya. Jum belajar cakap dialek sabah sikit sikit ok jun belajar serba sedikit. Bahasa sabah bagus bah klu kamurang tau guna.

Saya pun tak pasti kalau bahasa pertuturan diatas boleh dipakai seluruh sabah atau sebahagian kalau ada orang sabah yang baca artikel ni mungkin bolehlah komen sedikit.

Cakap Sabah Dipondokkecil

Mengkhianati Dan Dikhianati Belajar Cakap Sabah Sikit 1

My Sabah Isteri Mantul Facebook

Mari Belajar Bahasa Suluk Carigold Forum

Sabah Report Perbualan Bersama Seorang Kakak Dari Malaysia

Ikhlaskah Muhyiddin Mahu Membantu Sabah Shahbudin Dot Com

Belajar Bahasa Sabah Dengan Mudah

O Xrhsths Bki Sto Twitter True Story Kalau Kamu La Kan Yang Kerja Atau Study Di Semenanjung Kamu Cakap Sabah Ka Cakap Semenanjung Https T Co Vdutzlhmrl

Jom Belajar Bahasa Sabah Mana Tau Pakej Pulau Semporna Facebook

Bahasa Indonesia Vs Melayu Sabah Get It Right Ep1 Youtube

Sabahan Dot My Bila Orang Terengganu Cuba Cakap Sabah Facebook

Mari Kita Cakap Sabah 1 0 Basic Sabahan Mohd Zulfikar Youtube

Era Sabah Bila Lelaki Atau Perempuan Marah Facebook

Kk Viral Bila Orang Semenanjung Belajar Cakap Sabah Kredit Ahhkautu Facebook

Bangsat Ni Cakap Kita Orang Sarawak Sarawak Dayak Community Sdc Facebook

Cakap Ayat Cinta Dalam Bahasa Sabah

Terkeluar Semua Perangai Artis Malaysia Orang Kita Sabah Sarawak Okss Facebook

Sabah Election To Be Or Not To Be Steadyaku47 Official Blog

Bila Orang Sabah Cakap Kl Youtube


0 comments: