Kamis, 04 Juni 2020

Ayat Cakap Ajuk Cakap Pindah

Tukarkan ayat cakap pindah di bawah ini kepada ayat cakap ajuk vi rahim berkata bahawa dia sudah lama tidak berjumpa dengan ramlan dan menyatakan ramlan semankin gemuk. Sudah lama kita tidak berjumpa.

Nota Tatabahasa Bahasa Melayu In 2020 Malay Language Early Childhood Program Language

Cakap ajuk dan cakap pindah 1.

Ayat cakap ajuk cakap pindah. Contoh ayat cakap pindah maimun berkata bahawa dia amat meminati penyanyi siti nurhaliza abu menyuruh isterinya mengemop lantai dapur nenek berkata kepada siti bahawa begitu cara membuat kuih bahulu mak chan menjemput cik lim supaya makan kuih itu ibu menyuruh ani mencuci bajunya. Cakap ajuk dan cakap pindah ialah percakapan yang dilaporkan semula secara lisan atau tulisan tanpa mengubah maksudnya. Jawapannya pelajar boleh menetukannya berdasarkan binaan ayat cakap ajuk tersebut sama ada ayat tersebut ayat penyata ayat silaan ayat suruhan ayat larangan ayat tanya dan ayat seruan.

Ayat cakap pindah ialah ayat daripada percakapan seseorang yang ditulis atau disalin dengan gaya bahasa kita sendiri tanpa mengubah maksudnya. Cakap ajuk ialah percakapan seseorang yang ditulis semula dengan tidak mengubah maksud asalnya. Rahim berkata sudah lama saya tidak berjumpa dengan kamu ramlan.

Ayat cakap pindah ialah bentuk ayat yang ditulis semula daripada bentuk perbualan kepada bentuk karangan. Adik saya terjatuh ke longkang. Berdasarkan tiga ayat di atas semua unsur dalam elemen komunikasi dalam cakap ajuk atau dialog itu tidak tertinggal dalam proses menukarkannya kepada cakap pindah.

Oleh hal demikian wacana dalam cakap ajuk atau dialog itu tetap terpelihara dalam cakap pindah. Tidak saya tidak pernah terlibat dalam kes kecurian. Anda boleh memilih mana mana cara di bawah i.

Semua ini fitnah orang lain yang cemburu saya kata pemuda itu kepada seorang pegawai polis. Apa khabar kata siti. Jaga penukaran ayat yang telah dipelajari.

Tukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksudnya. Anda hanya perlu menukarkannya semula kepada bentuk asal seperti yang telah dipelajari dalam menukarkan ayat cakap ajuk kepada ayat pindah. Walaupun bentuknya berbeza daripada bentuk ayat cakap ajuk tetapi maksud yang disampaikan adalah sama.

Kamu ini semakin gemuk vii salmah berkata emaknya telah dihantar ke hospital pada hari semalamnya. Dalam penulisan tanda petik digunakan untuk cakap ajuk. Oleh sebab itu pelajar perlu mahir mengesan jenis ayat yang digunakan dalam cakap ajuk kerana pengecaman jenis ayat berkenaan akan menentukan kata kerja yang perlu digunakan semasa menulis ayat cakap pindah.

Perhatikan contoh ayat cakap ajuk dan ayat cakap pindah di bawah ini. Menggunakan dialog seperti wawancara. Menggunakan dialog biasa dalam bentuk perenggan.

Cakap ajuk cakap pindah 1 cakap ajuk ialah percakapan seseorang yang ditulis semula dalam bentuk ayat tanpa mengubah maksud asalnya 2 dalam penulisan cakap ajuk harus disertai tanda petik. Ayat cakap pindah tidak menggunakan tanda pembuka kata dan penutup kata. Langkah menukarkan cakap pindah kepada cakap ajuk.


0 comments: